Politie Rotterdam

Voor dit project werkten we samen met de Politie Rotterdam om een trainingsmodule te ontwikkelen die gebruik maakt van tabletop-oefeningen. Het doel was om politieagenten te trainen in het maken van beslissingen in stressvolle situaties, waarbij ze zowel individueel moeten reflecteren als gezamenlijk samenwerken.

Angel is proactieve en creatief opgesteld. Hij heeft voor de politie samen met zijn team een geweldig project neergezet.

Michael Anhalt, Docent Hogeschool Rotterdam

De opdracht

De politie vroeg ons om een interactief trainingsconcept te ontwikkelen dat de voordelen van tabletop-oefeningen combineert met een digitale interface. Het moest politieagenten stimuleren om zelfstandig beslissingen te nemen en vervolgens te reflecteren op hun acties binnen een teamomgeving. Het ging specifiek om het verbeteren van communicatie en samenwerking binnen het team, terwijl elke deelnemer zijn eigen verantwoordelijkheid behoudt.

Het probleem

Tabletop-oefeningen zijn momenteel een effectieve manier om teams te trainen in noodsituaties. Echter, de bestaande methoden zijn vaak statisch en beperkt in mogelijkheden voor persoonlijke reflectie en teaminteractie. De politie had behoefte aan een meer dynamische aanpak waarbij deelnemers zowel zelfstandig kunnen handelen als met elkaar kunnen samenwerken en communiceren.

Daarnaast was er weinig onderzoek beschikbaar specifiek gericht op tabletop-oefeningen voor de politie, wat het moeilijk maakte om goede voorbeelden te vinden die relevant waren voor deze casus.

Mijn aanpak

In de Connect-fase begon ik met het verzamelen van inzichten door middel van interviews en deskresearch. Omdat er beperkte informatie beschikbaar was over tabletop-oefeningen voor politieagenten, heb ik alternatieve bronnen onderzocht, zoals brandweertrainingen en inzichten van docenten zoals Oemar. Dit gaf ons een goed uitgangspunt om te begrijpen wat er nodig is voor een effectieve training.

Tijdens de Create-fase heb ik gewerkt aan het ontwerp van een Mid-Fi prototype, waarbij ik me richtte op de visuele stijl en het ontwikkelen van een logo voor het concept. We hebben dit prototype getest met behulp van tools zoals Maze om gebruikersfeedback te verzamelen. Ik vond het belangrijk om zowel digitale als fysieke tests uit te voeren, vooral met oudere gebruikers, om de toegankelijkheid van het product te waarborgen.

In de loop van het project hebben we de feedback die we kregen van de tests verwerkt in Insight Cards en hebben we deze inzichten gebruikt om onze ontwerprichtlijnen verder te verfijnen.

10

Mensen gesproken

200

Uur in het project

9

Review scoren

het eindresultaat

Het eindresultaat is een interactief prototype van een tabletop-oefening voor politieagenten, waarin individuele reflectie en groepsinteractie centraal staan. Het product stimuleert deelnemers om eerst zelfstandig een beslissing te nemen en deze vervolgens te delen en te bespreken met het team. Dit bevordert niet alleen kritisch denken, maar versterkt ook de samenwerking en communicatie binnen het team.

Onze eindpresentatie werd goed ontvangen, en de politie heeft aangegeven interesse te hebben om het concept verder te ontwikkelen en mogelijk te implementeren. Dit was een geweldige bevestiging van ons harde werk en een duidelijk signaal dat ons product voldoet aan de behoeften van de politie.